Däck är verkligen ett område för sig när det handlar om bilägande. Det är inte nog med att hålla ordning på vad för däck som passar den egna bilen; de som själva vill skifta hjul kanske inte vet hur det går till. Vi reder ut detta nedan, så läs vidare!
Att däck är något som slits med tiden är knappast okänt för någon bilägare. Hur länge du kan köra på dina däck varierar mycket beroende på däckkvaliteten, din körstil samt andra faktorer såsom hjulinställning mm. När det är dags att byta däck är det viktigt att inte snåla med varken utförande eller kvalitet. Kvalitetsdäck är viktigt för bilens köregenskaper, något som kan rädda dig undan en krock om marginalerna är små. Det finns flertalet varumärken på marknaden, där exempelvis Good year är kända för sin goda kvalitet. Vad är då för övrigt viktigt att veta när du ska köpa nya däck?
Däck som passar just din bil
Först och främst ska du förstås välja däck i en dimension som passar din bil. Titta på de däck som redan sitter på bilen; vad hittar du för storlek? Du hittar en beteckning i stil med ”205/50”, där 205 står för bredden på däcket och 50 för profilen (höjden). I direkt anslutning till dessa siffror hittar du ytterligare en siffra som visar vilken storlek i tum däcket har, exempelvis 16 tum. Anteckna däckens dimension så att du vet vad du ska köpa. Det finns däckfirmor på nätet som gjort jobbet ännu smidigare för bilägaren, genom att använda en sökfunktion baserat på bilens registreringsnummer. Denna smidiga funktion hittar du hos Däck365 med flera.
Att själv skifta hjul på bilen
För att kunna spara en slant (och kanske få lite extra motion) är det många som själv väljer att skifta hjul på den egna bilen, något som utförs ett par gånger per år i vårt land. Det är dessutom inte särskilt svårt att utföra hjulskiftet på egen hand, bara du ser till att först förse dig med rätt verktyg. Så vad behöver du då? Jo, följande:
- Garagedomkraft, som låter dig hissa upp bilen. Det här är ingalunda en kostsam investering och du kan ha den i många år. Domkraften ska dock klara bilens vikt, så kontrollera detta innan du slår till.
- En pallbock. Den används som en säkerhetsåtgärd ifall oturen skulle vara framme och domkraften går sönder, så att bilen inte rasar ned. Pallbocken ska förstås också klara bilens vikt.
- Ett verktyg att dra av hjulbultarna med, exempelvis ett fälgkors. Se till att du har rätt dimension av hylsa som passar just dina hjulbultar.
Börja med att lossa hjulbultarna något på det hjul du väljer att börja med. Hissa sedan upp bilen och skruva av bultarna helt. Det ”gamla” hjulet kan nu lyftas av och du kan istället lyfta på det nya hjulet. Innan det nya lyfts på plats kan du passa på att se över bromsbeläggen samt använda en stålborste och avlägsna ytlig rost från centrumnavet. Med det nya hjulet på plats är det bara att åter skruva fast hjulbultarna. Använd gärna en momentnyckel för att skruva åt bultarna lagom hårt. Sänk ned bilen med garagedomkraften och fortsätt arbetet med de resterande hjulen.